Het is altijd een vervelende situatie als je als bedrijf aansprakelijk wordt gesteld en er een schadeclaim volgt. Bijvoorbeeld als je een beroepsfout hebt gemaakt of als je medewerker een foutief advies heeft gegeven met vermogensschade voor de klant tot gevolg. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering van NN beschermt je bedrijf tegen de financiële gevolgen van aansprakelijkheidsstelling en schadeclaims.
Aansprakelijkheidsstellingbrief
Heb je een brief ontvangen waarin staat dat je aansprakelijk wordt gesteld voor geleden schade als gevolg van een beroepsfout of verkeerd gegeven advies? In dat geval is het als je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten belangrijk om de verzekeraar daarvan op de hoogte te stellen. Je stuurt dan een zogenoemde aansprakelijkheidsstellingsbrief naar de verzekeraar en doet daarin het exacte verhaal uiteen.
Beschrijving situatie met details
Schrijf met zoveel mogelijk details op wat er is gebeurd en voeg indien van toepassing bewijsstukken toe aan de aansprakelijkheidsstellingsbrief. Overigens geldt voor bedrijven dat het natuurlijk mogelijk is om de schade via de eigen adviseur van de verzekeraar te melden. Zo is het eveneens mogelijk om online een schadeformulier in te vullen of om telefonisch informatie in te winnen over wat te doen.
Schade melden via eigen verzekeringsadviseur
Heb je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een eigen verzekeringsadviseur? In dat geval neem je daarmee contact op. Het voordeel daarvan is dat je als bedrijf de schade kan melden en de rest aan je verzekeringsadviseur kan overlaten. Jij hoeft je dan niet meer te bekommeren over de afhandeling, maar kan gewoon verder gaan met de werkzaamheden in je bedrijf. De verzekeraar controleert vervolgens of de polis overeenkomt, of de premie betaald is en welke clausules er specifiek van toepassing zijn. Daarna kan de claim door de verzekeraar in behandeling worden genomen. Betaal dus altijd op je tijd je premie en zorg ervoor dat de gegevens op de verzekeringspolis kloppen.
Doe geen uitspraak over aansprakelijkheid
Als je aansprakelijk bent gesteld voor schade dan is het altijd belangrijk om daar zelf in de richting van de eiser geen uitspraken over te doen. Er komen namelijk deskundigen aan te pas om te bepalen of er wel sprake is van aansprakelijkheid. Indien de aansprakelijkheid wordt vastgesteld, volgt er een schadevaststelling. Het kan echter ook zo zijn dat je helemaal niet aansprakelijk bent. Daarom dien je ook nooit direct aan een claim gehoor te geven, maar altijd eerst juridisch advies in te winnen. Bijvoorbeeld als je als bedrijf of als zzp-er helemaal geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt en daardoor de aansprakelijkheidsstelling niet bij je verzekeraar kan neerleggen.
Heb je geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
Als je bedrijf aansprakelijk is gesteld voor geleden schade als gevolg van een beroepsfout of verkeerd gegeven advies dan schrik je wel even. Vooral als je geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt, zijn de financiële gevolgen mogelijk groot. Het is in elk geval belangrijk om bij een aansprakelijkheidsstelling contact op te nemen met een advocaat om juridisch advies in te winnen. Het is namelijk vaak zo dat degene die jou of je bedrijf aansprakelijk stelt voor schade zelf ook een advocaat in de arm neemt of de rechtsbijstandsverzekering inschakelt.