Het verminderen van de administratieve druk blijft een belangrijk aandachtspunt onder accountants. In de laatste MKB Barometer geven zij diverse mogelijkheden die hierbij kunnen helpen. Zo wordt er onder andere gesproken over een betere integratie van administratieve softwarepakketten en over de beschikbaarheid van software voor het herkennen en verwerken van facturen. Ook aan de klantzijde zijn er oplossingen, met name de beschikbaarheid van software voor klanten om facturen te scannen en te uploaden. Anno 2022 zijn deze oplossingen beschikbaar. Maar wat zijn nu precies de voordelen?
Betere integratie van softwarepakketten
De belangrijkste aanpassing voor het verminderen van de administratieve druk is een betere integratie van de diverse administratie softwarepakketten. En begrijpelijk. Werken met losse systemen blijkt ongemerkt een efficiëntie slurper te zijn waarbij waar veel tijd verloren gaat aan handmatige acties en het pauzeren van de werkzaamheden. Zonde! Gelukkig biedt de komst van complete accountancy oplossingen jou de mogelijkheid om al jouw diensten in één omgeving te combineren. Van de boekhouding tot jaarrekeningen en van aangiftes tot kantoorbeheer; je kiest zelf wat je nodig hebt. Dit stelt jou in staat om slim samen te werken met je klanten, win je tijd met slimme automatisering en beschik je altijd en overal over actuele inzichten.
Online boekhouden wordt nog makkelijker
Daarnaast wordt ook het gebruik van software voor het herkennen en verwerken van facturen als oplossing genoemd. Steeds meer accountantskantoren zijn al bezig met het digitaliseren van hun processen, maar hoe efficiënt is dit? Het aanleveren gebeurt nog vaak via e-mail, apps, Dropbox of andere online tools. Toch vereisen deze manieren van aanleveren nog veel handmatige handelingen. Niet echt tijdsefficiënt. De slimme Scan & Herken software van tegenwoordig maakt het mogelijk om bonnen en facturen gemakkelijk te uploaden met je smartphone of tablet. De software leest vervolgens de informatie uit de factuur, maakt een koppeling en zet de voorgestelde boekingen automatisch klaar in jouw administratie. Dit levert niet alleen tijd, maar ook geld op.
Werk slim samen met je klant
Als laatste wordt er een oplossing aan de klantzijde genoemd: software voor klanten om facturen te scannen en te uploaden. Door online samen te werken, maak jij het voor jouw klanten mogelijk om hun administratie online aan te leveren, waar en wanneer dan ook. Zo kunnen zij hun facturen gemakkelijk opstellen en versturen, bonnen inscannen en alle overige zaken doorgeven. Op deze manier geef jij jouw klant de faciliteiten die nodig zijn om de administratie gespreid, over de maanden heen, aan te leveren.
Hoe verminder jij de administratieve druk?
De oplossingen voor het verminderen van de administratieve druk zijn duidelijk. Door gebruik te maken van complete software voor accountancy win je tijd met slimme automatisering, beschik je altijd en overal over actuele inzichten en werk je efficiënter samen met je klanten. Dit vermindert de administratieve druk waardoor jij meer aandacht kunt besteden aan het geven van toekomstgericht advies aan je klanten. Welke stappen heb jij al gezet om de administratieve druk te verminderen?