We weten allemaal dat het succes van elke onderneming voortkomt uit een goed en effectief betaalproces. Als webwinkel is het natuurlijk belangrijk dat er conversie wordt gedraaid en het liefst ook nog zo hoog mogelijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat je de consumenten zo effectief mogelijk begeleid naar het afronden van hun bestelling? Veel bedrijven realiseren zich niet hoe belangrijk dat eigenlijk is. Als je geen efficiënt betalingssysteem hebt, kan je bedrijf kansen laten liggen om te groeien en te slagen. In dit artikel geven we je drie tips om je betalingsproces te optimaliseren.
#1 Maak het koopproces overzichtelijk
Maak het je consumenten gemakkelijk om te betalen door ervoor te zorgen dat ze alleen de nodige gegevens moeten invullen. Stel geen overbodige vragen en doe een adrescontrole, zodat mensen hun factuurgegevens maar één keer (en niet meerdere keren) hoeven in te voeren. Wanneer consumenten overwegen een aankoop te doen, zullen ze hier sneller toe bereid zijn wanneer ze weten dat het proces snel en gemakkelijk zal verlopen. Wanneer je bijvoorbeeld een product of dienst in abonnementsvorm, ofwel subscription service, aanbiedt, dan willen ze niet met ingewikkelde processen te maken hebben. Je wilt als consument gewoon graag je product of dienst ontvangen en that’s it!
#2 Zorg voor vriendelijke communicatie
Het is frustrerend als je als consument een veld vergeet in te vullen, waardoor je bestelling mogelijk niet goed bezorgd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het e-mailadres of huisnummer. Sommige webwinkels stellen sommige invulvelden verplicht, waardoor je er dus zeker van kunt zijn dat alle belangrijke informatie wordt ingevuld. Op deze manier voorkom je mogelijke bezorgproblemen en weet de consument zeker dat hij/zij alles heeft ingevuld. Wanneer je meerdere betaaloplossingen biedt, dan kun je ook kiezen voor een payment service provider, een bedrijf dat diensten voor betalingsverwerking verleent aan online winkeliers. Let er wel op dat je op de betaalpagina en in de betaalverzoeken per e-mail of sms je eigen huisstijl en tone-of-voice aanhoudt. Mensen betaler sneller wanneer je jouw bedrijf direct herkennen. Je ziet immers bij een online betaling niet aan wie je betaald, dus hoe meer vertrouwen in het betaalproces hoe beter. (En sneller je als bedrijf betaald krijgt.)
#3 Biedt voldoende betaalopties
Niet geheel onbelangrijk bij een effectief betalingsproces zijn de verschillende betaalmethoden die je als shop of bedrijf aanbiedt aan de consument. Het is belangrijk dat je de juiste betaalwijzen hebt, om afhaken tijdens het aankoopproces te voorkomen. Een aantal populaire betaalmethoden zijn bijvoorbeeld: iDEAL, creditcard, PayPal en ook achteraf betalen worden steeds vaker gekozen. Het aanbieden van verschillende betaalopties heeft zeker voordelen, want zo verbreed je je klantgroep. Laat iedereen, jong of oud, Nederlands of van over de grens, binnen no-time afrekenen met hun favoriete betaalmethode. Een goede stap om je klantbeleving te verbeteren.