Over debiteurenbeheer wordt door ondernemers nogal eens te lichtzinnig gedacht. Je bedrijf bestaat bij de gratie van je klanten, houdt dat altijd voor ogen. Je moet er dus alles aan doen om klanten aan je te binden. Maar minstens zo belangrijk is dat je er voortdurend op blijft letten dat die klanten hun betalingsverplichtingen nakomen. Want een klant die niet betaalt, ben je als ondernemer liever kwijt dan rijk. Vaak zeggen ondernemers dat het zo’n vaart niet zal lopen, omdat ze een goede relatie met de klanten hebben opgebouwd. Zelfs dan kan het mis gaan. Als de klant namelijk simpelweg niet (meer) in staat is om te betalen, heb je alsnog een probleem.
Moeilijke tijden
De coronacrisis heeft duidelijk aangetoond hoe kwetsbaar onze samenleving is. En in het verlengde daarvan ook onze economie. Het monetaire systeem is erop gebaseerd dat alles goed gaat. Een paar klappen hier en daar kunnen we meestal wel opvangen, maar wanneer mondiaal een groot probleem ontstaat, dat langere tijd aanhoudt, zakt de economie als een kaartenhuis in elkaar. Goed debiteurenbeheer is daarom nu wellicht belangrijker dan ooit. Tegelijkertijd moeten ondernemers alle zeilen bijzetten om in te kunnen spelen op de nieuwe situatie. Dat vereist focus en dan kun je de problemen met wanbetalers er eigenlijk niet bij hebben.
Incasso’s uitbesteden
Als het aantal opdrachten terugloopt en van de bestaande klanten ook nog eens een deel niet meer aan de betalingsverplichtingen kan voldoen, komt je bedrijf in zwaar weer terecht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om incassopartners in te schakelen. Betrouwbare ervaren partijen die gewend zijn om openstaande facturen snel en correct te innen. Dit geeft je als ondernemer wat financiële lucht, zonder dat het je moeite kost. De kosten die voor het inschakelen van zo’n bedrijf moeten worden gemaakt, vallen in het niet bij de problemen die zouden ontstaan als betaling van de facturen uitblijft.
Voordelen van een incassopartner
- Geen omkijken meer naar je administratie, dus meer tijd voor focus op de kerntaken van je bedrijf. Zo kun je blijven doen waar je zelf het beste in bent.
- Vreemde ogen dwingen. Door een externe partij in te schakelen, zorg je voor een soort schrikeffect bij de klant. Je laat zien dat het menens is, vaak is dat al voldoende.
Zomaar twee belangrijke voordelen die je wellicht nog niet had ontdekt!