BTW aangifte voor beginnende ondernemers
OndernemenTips

BTW aangifte voor beginnende ondernemers

272views

Ben jij onlangs gestart als ondernemer? Gefeliciteerd, dat is een mooie stap in het leven! Nadat je een vliegende start als ondernemer hebt gemaakt, krijg je al snel te maken met de financiële kant van het verhaal. Zo mag je ieder kwartaal de BTW van je verdiensten netjes betalen aan de belastingdienst. Het is belangrijk om jezelf van te voren goed in te lezen. Wij geven je alvast enkele tips voor je kwartaal BTW aangifte.

Wat is BTW voor een ondernemer?

Als ondernemer betaal je belasting over je omzet. Stuur jij een factuur uit naar een bedrijf, dan voeg je hier 21% BTW aan toe. In de meeste gevallen communiceren ondernemers over een exclusief uurtarief en weten bedrijven dat hier nog BTW bij komt op de factuur. Vermeld dit altijd duidelijk op je factuur, deze financiële gegevens moet je namelijk lange tijd goed bewaren. Je mag ook zelf BTW terugvorderen over zakelijke producten die je aanschaft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een laptop om je werk mee te verrichten. Dit neem je allemaal mee in je BTW aangifte. Wil je hulp bij je aangifte? Dan kun je advies of diensten afnemen bij een belastingadviseur in Eindhoven of een andere omgeving.

Je eerste BTW aangifte invullen

Het eerste kwartaal is voorbij en dat betekent dat je je eerste BTW aangifte als ondernemer mag invullen en verzenden. Je hebt zelf de keuze of je dit online of op papier wilt doen. In de meeste gevallen wordt online boven papier verkozen. Je online aangifte kun je doen door in te loggen in jouw zakelijke omgeving. Als het goed is heb je een wachtwoord en gebruikersnaam ontvangen om in de zakelijke omgeving van de belastingdienst in te loggen. Ook kun je je DigiD gebruiken om hier te komen. In deze omgeving staat een link klaar, die je verwijst naar een invulformulier. De aangifte bestaat uit vijf verschillende onderdelen, waarbij de meeste ondernemers alleen de eerste en laatste hoeven in te vullen. Voor specifieke belastingadvies kun je terecht bij een professional. Het gaat hierbij om de volgende vijf onderdelen:

Prestaties binnenland – Hier vul je de omzet en BTW in van de diensten of goederen die je hebt geleverd.

Verleggingsregeling binnenland – De verleggingsregeling is vaak niet van toepassing. In dit geval verschuif je de BTW van jezelf naar een afnemer. Dit is bijvoorbeeld het geval als je voor een hoofdaannemer werkt. In dat geval kun je de BTW naar de hoofdaannemer verleggen.

Prestaties naar of vanuit het buitenland – Importeer of exporteer je diensten of producten? Dan zijn er andere regels. Check hiervoor de hulptool van de belastingdienst, door deze in te vullen weet je welke situatie voor jou van toepassing is.

BTW terugvragen (voorbelasting) – Hier kun je de BTW van de zakelijke kosten die gemaakt hebt terugvragen. Dit vul je in onder het kopje voorbelasting. Het gaat hierbij specifiek om de belasting die je voor een product (bijvoorbeeld een laptop) hebt betaald. Dit bedrag krijg je terug van de belastingdienst. De kosten trek je af van de BTW die je aan de belastingdienst moet betalen en wat overblijft is het bedrag dat je moet overmaken.

Aangifte omzetbelasting ondertekenen – De laatste stap is het ondertekenen van je BTW aangifte. Door op de knop te klikken, ga je naar een nieuwe pagina waarbij je daadwerkelijk op ondertekenen klikt. Let goed op dat je de aangifte daadwerkelijk ondertekend, zo voorkom je een boete. Je kunt de aangifte ook opslaan als PDF voor je eigen administratie.

Leave a Response